کودکان کلیدبهدست یا به انگلیسی Latchkey Children اصطلاحی است که در روانشناسی کودک و جامعهشناسی برای توصیف کودکانی بهکار میرود که پس از مدرسه به خانه بازمیگردند و مدتی طولانی بدون حضور والدین، بهتنهایی در خانه میمانند. این کودکان معمولاً کلید خانه را به گردن یا در کیفشان دارند تا وارد شوند hence the name: “Latchkey”.(والدین شاغل و فرزندان تاثیر تنهایی کودکان ، مراقبت بعد از مدرسه)
چرا اصطلاح کودکان کلیدبهدست رایج شد؟
با افزایش اشتغال والدین (بهویژه مادران) و نبود دسترسی کافی به مراقبت بعد از مدرسه یا پرستار، میلیونها کودک در دنیا به شکل روزمره با این شرایط مواجه میشوند. پژوهشها مانند گزارش American Academy of Pediatrics, 2023) نشان میدهد حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون کودک در ایالات متحده تجربهی کودکی کلیدبهدست را داشتهاند.
پیامدهای مثبت و منفی کودکان کلیدبهدست (والدین شاغل و فرزندان تاثیر تنهایی کودکان)
پیامدهای مثبت کودکان تنها در خانه
(در شرایط حمایت و آموزش مناسب افزایش حس استقلال و مسئولیتپذیری یادگیری مهارتهای حل مسأله و خودمراقبتی رشد اعتمادبهنفس
پیامدهای منفی کودکان تنها در خانه
(در شرایط عدم حمایت) اضطراب جدایی و احساس ناامنی احتمال افزایش رفتارهای پرخطر یا معاشرتهای ناسالم افت تحصیلی به دلیل نبود نظارت احساس تنهایی، غم، یا طردشدگی
مطالعهای در مجله Child Development (Smith et al., 2022)
نشان داد که اثرات منفی در کودکانی بیشتر دیده میشود که زیر ۱۰ سال هستند و آموزش ندیدهاند که چطور زمان تنهایی را مدیریت کنند.
راهکارهای علمی برای والدین و مربیان (والدین شاغل و فرزندان تاثیر تنهایی کودکان)
۱ – آموزش مهارتهای بقا در خانه نحوه قفل کردن درها و تماس اضطراری قوانین ایمنی آشپزی و برق چه کسی را در مواقع اضطراری خبر کنند
۲ – ایجاد برنامه روزمره یک جدول کاری شامل استراحت و تغذیه تکالیف مدرسه تفریح و بازی
۳ – کنترل از راه دور تماس تلفنی منظم یا چککردن از طریق اپلیکیشنهای ایمن ایجاد شبکهای از همسایهها یا اقوام برای کمک در صورت نیاز
۴ – تقویت رابطه عاطفی حتی با وجود کمبود زمان، بعد از برگشت والدین حتماً وقت باکیفیت مشترک داشته باشید.
مثالهای واقعی
سارا، ۹ ساله مادرش پرستار شیفت شب بود. با آموزش درست، سارا هر روز بعد از مدرسه، ناهارش را آماده میکرد و قبل از آمدن مادر تکالیفش را انجام میداد. معلمش میگفت او مسئولیتپذیرترین دانشآموز کلاس است.
امیر، ۸ ساله بدون آموزش و نظارت، ساعات تنهاییاش را با بازیهای آنلاین نامناسب و خوردن غذای ناسالم سپری میکرد و دچار چاقی و افت درسی شد.
جمعبندی(مراقبت بعد از مدرسه)
کودکان کلیدبهدست، متاسفانه بخشی از واقعیت زندگی امروز هستند. این تجربه میتواند فرصتی برای رشد
یا عاملی برای آسیب و تروما باشد. کلید اصلی، آموزش، نظارت غیرمستقیم و حمایت عاطفی والدین است.
منابع علمی
• American Academy of Pediatrics. (2023). School-age children and home alone safety. • Smith, R., & Lee, J. (2022). Latchkey children: Developmental outcomes and protective factors. Child Development, 93(4), 1091–1105. • National SAFE Kids Campaign. (2021). Home alone: Guidelines for parent
منیژه حاتمی متخصص ، روانشناس ، هیپنوتراپ ، مدرس ، محقق و در حوزه هیپنوتیزم و رشد فردی ، جزء برترین درمانگران و رواشناسان است که به مراجعین کمک می کند تا زندگی سالم و خوبی داشته باشند.
اگر دچار هر کدام از موارد فوق هستید همین الان برای دریافت مشاوره خود اقدام کنید کافیه به شماره واتساپ ۰۹۳۶۲۳۸۲۱۱۶ پیام جهت نوبتدهی مشاوره دهید.
بیش از 14 سال سابقه فعالیت در زمینه (مشاوره ، روانشناسی و هیپنوتراپی ) و انجام بیش از 1812 مشاوره موفق