چگونه تجربیات استرس‌زا در زندگی می‌توانند بر مغز کودکان تاثیر بگذارند؟

استرس-کودکان

دکتر ست پولاک
Seth Pollak
روان‌شناس و پژوهشگر برجسته است که بیشتر به خاطر تحقیقاتش در زمینه‌ی توسعه عاطفی و شناختی کودکان شناخته می‌شود. تحقیقات او عمدتاً روی تاثیرات تجربیات اولیه زندگی، مانند سوء‌استفاده، نادیده‌گیری و استرس‌های محیطی، بر رشد مغزی و رفتاری کودکان متمرکز است.

برخی از جنبه‌های کلیدی کارهای دکتر پولاک عبارتند از:

1. تاثیر تجربیات اولیه زندگی:

دکتر پولاک، تحقیقاتی انجام داده است که نشان می‌دهد چگونه تجربیات استرس‌زا و آسیب‌زا در اوایل زندگی می‌توانند بر توسعه‌ی سیستم‌های عاطفی و شناختی مغز کودکان تاثیر بگذارند. این تجربیات، می‌توانند منجر به مشکلات بلندمدتی مانند اضطراب، افسردگی، و مشکلات رفتاری شوند.

2. رشد عاطفی و اجتماعی:

او بررسی کرده است که چگونه کودکان یاد می‌گیرند احساسات خود و دیگران را تشخیص دهند و مدیریت کنند. این شامل، مطالعاتی در مورد تفاوت‌های فردی در واکنش‌های عاطفی و توانایی‌های تنظیم احساسات است.

3. توسعه شناختی:

تحقیقات دکتر پولاک، به تاثیر استرس و تجربیات منفی اولیه بر توانایی‌های شناختی کودکان، مانند حافظه، توجه، و تصمیم‌گیری، پرداخته است.

استرس

4. مدل‌های حیوانی و انسانی:

او از هر دو مدل‌های حیوانی و انسانی، برای مطالعه تاثیرات استرس و تجربیات اولیه استفاده کرده است. این مدل ها به درک بهتری از مکانیسم‌های زیستی و روانی مربوط به این تاثیرات کمک می‌کند.

دکتر پولاک استاد روان‌شناسی و روان‌پزشکی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون است و آزمایشگاه خود را به نام “آزمایشگاه توسعه کودک”
(Child Emotion Lab) اداره می‌کند. تحقیقات او به شکل‌گیری سیاست‌ها و برنامه‌های مداخله‌ای برای کمک به کودکانی که تجربیات آسیب‌زا داشته‌اند، کمک کرده است.

استرس های مزمن و مکرر در کودکان و نوجوانان ، تاثیر دراز مدت بر مغز آنها دارد و ممکن است ساختار مغز را تغییر دهد.

گروهی از محققان مرکز تحقیقات ویسکانسین اعلام کردند، استرس های مزمن همچون فقر ، بی توجهی و کتک زدن کودکان ، ساختمان مغز در حال رشد آنها را تغییر می دهد و بر قدرت یادگیری، حافظه و برخورد با هیجانات، تاثیر منفی می گذارد.

این تغییرات ممکن است بر رفتار ، سلامت و حتی انتخاب همسر مناسب در آینده این کودکان ، تاثیر منفی داشته باشد.
دکتر ست پولاک و همکارانش در مقاله ای که در نشریه روان پزشکی زیست شناختی منتشر شد، اعلام کردند این بررسی به خصوص برای متخصصان سیاست های عمومی ، اقتصاد و متخصصان اپیدمیولوژی ، حائز اهمیت است.

دانشمندان می گویند، استرس هایی که در سنین دو ،‌سه و چهار سالگی برای کودک روی می دهد بر آینده او ، تاثیری دراز مدت دارد.
تاثیر استرس در کودکان، به حدی است که حتی ممکن است افسردگی، اضطراب، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و کاهش توان آموزشی آنها را درآینده سبب شود.

محققان برای رسیدن به این نتایج،‌ تعداد 128 کودک 12 ساله را مورد بررسی کامل قرار دادند.

محققان می گویند برای جلوگیری از بروز ناهنجاری های ساختمانی در مغز کودکان، باید از بروز استرس در آنان، مانع شد.

جزئیات این تحقیق در ژورنال Biological Psychiatry گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *